قفسه‎ کتاب جزو مهترین قسمت‎های مبلمان هر خانه و محیط کار است. قفسه کتابخانه نه تنها به مجموعه رمان‎های شما نظم می‎دهند بلکه همچنین نقش مکانی را ایفا می‎کنند که در آن آثار هنری خود را به نمایش می‎گذارید.

با اضافه کردن چند سبد حتی می‎توانید آن‎ها را به مکان عالی برای نگهداری خرت و پرت‎های خود تبدیل کنید. انتخاب صحیح یک قفسه کتابخانه باعث می‎شود تا چندین سال (یا حتی دهه) به استفاده از آن ادامه دهید. در این مطلب قصد داریم به نکاتی در مورد پیدا کردن بهترین قفسه کتابخانه برای خانه‎تان اشاره کنیم.

 

قفسه کتابخانه

طراحی و استایل قفسه کتاب چوبی

چه فقط به دنبال چند قفسه یا طبقه باشید که وسایل تزئینی خود را به نمایش بگذارید یا یک کتابخانه کوچک در خانه یا اداره خود درست کنید، زمانی که بحث انتخاب استایل یا طراحی قفسه کتاب به میان می‎آید، متوجه می‎شوید با گزینه‎های متفاوتی روبرو هستید. بعضی از متداول‎ترین آن‎ها به صورت زیر هستند:

قفسه‎های کتاب استاندارد: قفسه کتابخانه استاندارد طبقات متعددی دارند. آن‎ها معمولا از چوب یا ام‎دی‎اف ساخته شده‎اند و قفسه‎هایی با فضای یکسان یا طبقات قابل تنظیمی دارند و قسمت پشتی آن‎ها بسته است.

قفسه‎های کتاب: یک طراحی ظریف‎تر به نسبت قفسه کتاب استاندارد است که قسمت پشتی آن باز است و طبقه‎ها اغلب اوقات از شیشه ساخته شده‎‏اند. اگر یک قفسه کتاب استاندارد برای استفاده ساخته شده باشد، تنها برای مسائل تزئینی و دکوراسیون است.

قفسه کتاب نردبانی : طراحی قفسه‎های کتاب به شکل نردبان است تا به دیوار تکیه داده شوند و اغلب اوقات قفسه‎های پله‎کانی دارند که به تدریج از پایین به بالا اندازه آن‎ها کم می‎شود.

قفسه‎های کتاب گوشه‎ای: قفسه کتابخانه گوشه‎ای با یک زاویه مناسب ساخته می‎شود تا به راحتی بتوان آن را در یک گوشه قرار دارد.

قفسه کتاب داربستی. این قفسه‎های کتاب اسم خود را از ظاهرشان گرفته‎اند یعنی طراحی آن‎ها به شکلی است که طبقه‎ها بین دو پشتیبان نردبان مانند معلق است.

قفسه‎های کتاب مکعبی:  قفسه‎هایی هستند که به صورت افقی و عمودی تقسیم شده‎اند تا بخش‎های مکعبی شکلی را به وجود آورند که برای قرار دادن هم کتاب‎ها و هم سبدهای نگهداری عالی هستند.

قفسه‎های توکار : اگر می‎خواهید از سقف تا کف دیوار را با قفسه‎هایی پر کنید، قفسه‎های کتاب توکار مناسب این خواسته شما هستند. برای این کار باید با یک طراح صحبت کنید تا براساس فضایی که دارید نقشه آن را بکشید.

اندازه  قفسه کتابخانه

اندازه شاید در زمان خرید یک قفسه کتاب مهم‎ترین عاملی باشد که باید در نظر بگیرید چون مشخص خواهد کرد قفسه‎ها از نظر عملکرد و ظاهر در فضای شما چطور خواهند بود.

باید چنین چیزهایی را در نظر بگیرید:

ارتفاع : ارتفاع اکثر قفسه‎های کتاب از سه تا هشت فوت است. زمان انتخاب ارتفاع جنبه زیبایی و کاربردی قفسه کتاب را در نظر بگیرید. قفسه‎های کتاب با ارتفاع زیاد اکثر دیوار را می‎پوشانند و معمولا ظاهر گرانقیمت و رسمی‎تری دارند، گرچه از فضای بالای انواع کوتاه‎تر می‎توان همچنان استفاده کرد.

عرض : عرض قفسه کتاب باید نسبت به ارتفاع در نظر گرفته شود. اگر یک قفسه کتاب با ارتفاع زیاد انتخاب کنید، خرید چند قفسه باریک به جای یک قفسه بزرگ انعطاف‎پذیری بیشتری در اختیار شما قرار می‎دهد و در صورت نیاز فضای نگهداری زیادی دارید. اگر یک قفسه کتاب کوتاه‎تر بخرید، انتخاب مدلی با عرض بیشتر باعث خواهد شد قفسه کتاب با وقارتر به نظر برسد.

عمق: اکثر قفسه‎ها حداقل 12 اینچ عمق دارند تا فضای کافی برای نگهداری فراهم شود ولی بعضی از قفسه‎های کتاب، به ویژه انواع نردبانی طبقه‎های باریک‎تر دارند. قبل از خرید بررسی کنید چه چیزی را می‎خواهید داخل قفسه کتاب قرار دهید.

فضای بین قفسه‎ها : اگر قفسه‎های قفسه کتاب ثابت هستند، مطمئن شوید فضای بین آن‎ها را اندازه بگیرید تا با اطمینان کتاب‎ها و اجسام تزئینی خود را روی آن قرار دهید. قفسه‎هایی که از نظر ارتفاع قابل تنظیم هستند انعطاف‎پذیری بیشتری در اختیار شما می‎گذارند.

قفسه کتاب چوبی

کارایی قفسه کتاب چوبی

بسته به این که چطور بخواهید از قفسه کتاب خود استفاده کنید، ممکن است بخواهید به دنبال گزینه‎های زیر بگردید:

قفسه‎های قابل تنظیم : برای انعطاف‎پذیری بیشتر در زمان استفاده از قفسه کتاب، مدلی را انتخاب کنید که قفسه‎های آن قابل جابه‎جایی باشند. این قفسه‎ها معمولی روی چنگک‎هایی معلق هستند که می‎توانید آن‎ها را در یک سری سوراخ قرار دهید تا موقعیت‎ قفسه‎ها تنظیم شود.

چرخ‎ها : اگر قصد دارید از قفسه‎های خود به عنوان راهکاری برای تقسیم فضای اتاق استفاده کنید، یا اگر می‎خواهید گاهی اوقات تغییر دکوراسیون دهید، قفسه‎ای انتخاب کنید که چرخ داشته باشد. چنین چیزی به جابه‎جایی ساده از یک اتاق به اتاق دیگر اجازه می‎دهد.

تقسیم‎کننده‎های اتاق : در یک خانه با مفهوم باز (مفهومی به معنای حذف در و دیوارها که به صورت سنتی نقش آن‎ها جداسازی نواحی مختلف خانه است) یا یک اتاق بزرگ، یک قفسه کتاب می‎تواند نقش یک تقسیم‎کننده اتاق را داشته باشد. اگر چنین هدفی دارید، مطمئن شوید قفسه‎ کتابی می‎خرید که مخصوصا برای این منظور طراحی شده است. بسیاری از قفسه‎های کتاب را باید به دیوار سفت کرد و برای استفاده به عنوان تقسیم‎کننده اتاق مناسب نیستند.

قفسه کتابخانه

جنس مواد ساخت قفسه کتابخانه

قفسه‎های کتاب از مواد مختلفی ساخته می‎شوند. متداول‎ترین آن‎ها عبارتند از:

چوب : قفسه‎های کتاب چوبی ظاهر سنتی و یک بدنه با دوام و محکم دارند. چوب برای یک قفسه کتاب استاندارد انتخاب ایده‎آلی است، چون می‎تواند وزن قابل توجهی را تحمل کند.

نئوپان : اگر بودجه کمی دارید، به دنبال قفسه کتابی بگردید که قفسه‎های آن از نئوپان یا ام‎دی‎اف ساخته شده باشد که با وجود قیمت کمتر، ظاهری مشابه با چوب دارد. توجه کنید که نئوپان به محکمی چوب نیست، بنابراین قبل از این که قفسه‎ها را پر کنید به محدودیت‎های وزن توجه داشته باشید.

فلز : حجم قفسه‎های فلزی می‎تواند به نسبت چوب یا نئوپان به مراتب کمتر باشد ولی فوق‎العاده محکم باشند. بنابراین فلز یک ماده ایده‎آل برای افرادی است که یک ظاهر مدرن و ساده را ترجیح می‎دهند.

نکات خرید قفسه کتاب چوبی

قیمت قفسه کتاب شما به اندازه، برند و مواد ساخت بستگی خواهد داشت. یک قفسه کتاب تمام چوبی که به ارتفاع اتاق و از یک برند معتبر باشد قیمت به مراتب بیشتری از یک قفسه کتاب سه طبقه ساخته شده از ام‎دی‎اف دارد.

برای انتخاب بهترین قفسه کتاب برای فضای خود، نحوه استفاده از آن را مشخص کنید تا به مراتب ساده‎تر بتوانید در مورد اندازه، جنس مواد و طراحی آن تصمیم بگیرید که بهترین گزینه برای دکوراسیون خونه شما باشد. به موارد زیر دقت کنید

فضای شما. زمانی که قفسه کتاب می‎خواهید بخرید به فضایی که دارید دقت کنید چون می‎تواند گزینه‎های شما را محدود کند. عمق، پهنا و ارتفاع محل را اندازه بگیرید و در زمان خرید به عنوان یک راهنما از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از قفسه کتاب. قبل از خرید، ایده واضحی از این داشته باشید که چطور می‎خواهید از قفسه کتاب خود استفاده کنید. اگر یک عشق کتاب هستید، به قفسه‎های محکم‎تری نیاز خواهید داشت که بتوانند وزن مجموعه کتاب‎های شما را تحمل کنند. از طرف دیگر قفسه کتابی که بیشتر برای به نمایش گذاشتن است می‎تواند برای اهداف دکوراسیون خانه استفاده شود.

بودجه شما. چون یک قفسه کتاب چیزی است که تا سالیان سال از آن استفاده خواهید کرد، به آن به چشم یک سرمایه‎گذاری بنگرید و با کیفیت‎ترین چیزی بخرید که از عهده خرید آن بر می‎آیید.

اگر مشتاق یک قفسه کتاب توکار هستید ولی قیمت بالای آن شما را می‎ترساند، یک سری قفسه کتاب با کیفیت و با ارتفاع زیاد بخرید و آن‎ها را در کنار یکدیگر بگذارید. با این کار و یک سرمایه‎گذاری به مراتب کمتر، به همان هدف خواهید رسید.

منبع : مبلمان اداری قصرچوب